Marek Mencl, spolumajitel Pábení

Kdo je Pábení?

Pro každého asi trochu někdo jiný. Pro náš tým věřím, že je to někdo, u koho najdou dobrou radu, prostor pro vzdělávání a fajn práci. Pro naše klienty je to spolehlivý parťák, který jde do podstaty, říká jim pravdu a poukazuje na reálné výzvy.

Jak velký tým v současné době máte?

Základ Pábení tvoří 10 lidí – designerů s různými specializacemi. Zaměřují se na design služeb, facilitaci, výzkum nebo copywriting, který vlastně stál na samém začátku.

Jaká je ve vašem týmu hierarchie?

Nechci říkat, že jsme svobodná firma, na to jsme asi stále hodně punkoví. Interně máme nastavené různé role – ať už formální nebo přirozené, které pokrývají všechny oblasti chodu firmy a zatím nám to tak funguje dobře.

Z čeho jste se případně poučili?

Učíme se prací. Na projektech, na kterých pracujeme společně s klienty, ale i na našich vlastních, do kterých se nebojíme investovat čas i peníze.

Proč jste se rozhodli začít používat Costlocker?

Costlocker používáme druhým rokem, spustili jsme ho společně se založením firmy. Chtěli jsme mít přehled nad financemi, výkoností firmy a rentabilitou projektů. A samozřejmě jsme chtěli platformu, která nám pomůže s evidencí pracovního času.

Uvažovali jste i o jiných aplikacích?

Ano, o Harvestu, Teamweek, Toggle a GetTraffica.

Proč zvítězil Costlocker?

Díky naší předchozí zkušenosti. Naskočili jsme do něj hned od začátku a pak už jsme neměli ambici nic měnit. A také jednoduchost používání. Onboarding lidí byl celkem snadný.

Jak konkrétně vám Costlocker pomohl?

Vidíme dopředu, víme jaké nás čekají další 2–3 měsíce. Umíme díky tomu lépe plánovat přísun nových zakázek. Máme přehled o tom, jak rentabilní jsou nebo nejsou naše projekty. Díky historickým datům umíme porovnávat. A data získaná z Costlockeru nám pomáhají i při nastavování odměn směrem k týmu.

Jakým teď čelíte problémům?

Jednou z našich priorit pro tento rok je zlepšení koordinace a průběhu projektů. Tak, abychom dokázali doručit rychlé a kvalitní řešení během několik týdnů, max. měsíců. Tak, abychom byli schopni vyčlenit tým 2–3 designerů na 1 projekt, kterému budeme dávat maximum z našich schopností a dovedností.

Jak byste vlastními slovy popsal Costlocker?

Jedna z mála aplikací, kterou budete používat každý den.

„Budete mít přehled o tom jak si stojí vaše firma, nebudete zapomínat, co jste na projektu fakturovali a proč. Vy i vaši lidé budou mít přehled o čerpání rozpočtu a času na projektu. Budete mít lepší přehled o tom, na čem váš tým pracuje a kde jste špatně domluvili byznys, protože vám na projekt nestačí čas.“

Jak těžké bylo zavést Costlocker do firmy?

Docela těžké. Vysvětlit lidem, proč má smysl trackovat naši práci a jak nám to může pomoct při dalším rozvoji, je téma, ke kterému se neustále vracíme.

Jak jste tedy při vysvětlování postupovali? Co lidi nakonec přesvědčilo?

Upřímně si myslím, že se nám to stále úplně nepovedlo. Postupně jsme si vytvořili sdílený dokument, do kterého jsme si zapsali scénáře – jak a především proč trackujeme. Jak důležité je to pro nás při plánování a především naceňování nových projektů. Nicméně tak, jak čas postupuje, tak stále cítím, že trackování bude asi tak nepřirozená lidská vlastnost, že ji možná z našich mikroprocesů zcela odstraníme. Uvidíme.

Kdybyste měl dát jednu radu člověku, který chce vybudovat úspěšnou agenturu, jaká by to byla?

Univerzální návod na úspěch není. A každý z nás měří úspěch úplně jinak. Pro mě osobně je úspěch to, že mám stále chuť učit se novým věcem, posouvat Pábení dál a dělat smysluplnou práci. A ta rada… Kromě toho koupit si Costlocker? Naučte se říkat ne. Ne hloupým a levným projektům. Ne práci odvedené napůl. Ne kolegům, kteří vám nesedí do týmu.

Další případové studie